Oplevelser en lørdag formiddag i Danmark.
15.8.2009

Kommentarer til dette indlæg se evt. her

Hans og jeg skulle købe lidt ind lørdag formiddag og kørte sammen til Føtex. Lige indenfor stod der et par damer og snakkede. Der var mange mennesker og vi ventede lidt til vi kunne køre udenom med vores indkøbsvogn. Her blev vi overhalet af en bistert udseende herre, der masede sig forbi uden at se hverken til højre eller venstre. Nånå.. Han havde vel travlt, men...

Senere ved kasselinien så vi en sød ung pige, der hjalp kunderne med at pakke i poser og sætte tingene i vognen.. Kunden kikkede ikke på hende, sagde ikke tak for hjælpen, men kørte bare derfra uden et ord.

Det blev vores tur. Hans er et venligt menneske og sagde "Rigtig god weekend"...

Kassedamen kikkede forvirret på ham. Sagde manden noget ? Det var tydeligt at hun var vant til at blive behandlet som en maskine.

På vejen hjem skulle vi passere en Falckbil, der var ved at fragte en anden bil væk. Trafikken blev derfor ledt over i venstre vejbane... men de kneb alvorligt for de kørende der at holde tilbage for de biler, der skulle flette ind der. De lod simpelthen, som om de ikke så dem.

Det sammen har jeg fornemmet, når jeg fra en tilkørselsvej skal ind på motorvejen.

Hans siger altid... sæt farten op, når du skal ind, så du har samme fart som de, der kommer på vejen, så kan du "ritse" (flette på hollandsk). Jeg er ikke glad for det og holder hellere tilbage til jeg kan se, der er plads til at køre ind på motorvejen.

Trafikken er meget tættere i Holland end i Danmark og man kører stærkt... og der går det fint med at flette ved indkørslerne. De stoler helt på hinanden. Det ved jeg ikke helt om jeg tør... i DK.. så derfor...Noget helt andet er at vi i forhold til indbyggertal har mange flere dødsulykker i trafikken end de har. De overholder reglerne bedre end vi gør.

Hvad er det dog for noget ?

Er vi danskere virkelig så dårlige til at tage hensyn til hinanden.

Jeg oplevede det samme i Rebild, da jeg humpede frem til vores plads foran scenen, hvor der stod borde og stole. Nogle gjorde pænt plads. Andre lod fuldstændig, som om de ikke så mig.

Jeg fortalte Hans om min oplevelse, da jeg nåede frem til ham. Han havde godt set det.

I TV var der forleden en udsendelse om den service, man får i forretninger i København.

Der var en oplevelse af, at personalet handler som om kunderne kommer til ulejlighed.

Der skulle angivelig være en helt anden imødekommenhed på den anden side af Sundet, hvor svenskerne er mere venlige.

Det er ikke rigtigt. at kunden altid har ret, men engang skulle man lære det på handelsskolen.